Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

Szlaki turystyczne

Szlak „Walk Partyzanckich”

Szlak „Walk Partyzanckich”, znaki czarne, łączna długość ok. 102 km. Trasa szlaku: Tomaszów Lubelski – Pasieki – Łosiniec (cmentarz wojenny) – Wólka Łosiniecka – Susiec – wzgórze Kościółek (Zamczysko) – Borowe Młyny – Osuchy – Sigła – Górecko Kościelne – Margole – Aleksandrów – Majdan Nowy – Zanie – Budziarze- Bidaczów Stary.

"Szlak Szumów”

"Szlak Szumów” - najbardziej polecana piesza wycieczka w Gminie Susiec. Prowadzi leśnym traktem niebieskimi oznaczeniami wzdłuż rzek Jeleń i Tanew. Całkowita długość szlaku ok. 17 km.Wyruszamy z pod dworca PKP w kierunku na zachód. Za szkołą skręcamy w lewo w las, aż do Rzeki Jeleń. Idąc z biegiem rzeki dochodzimy do Wodospadu na Jeleniu o wysokości 1,5m (0,5 godz.). Trzymając się niebieskich oznaczeń poruszamy się cienistym szlakiem wzdłuż brzegu rzeki. Po 45min. skręcamy w prawo schodząc stromym zboczem do wąwozu pełnego powalonych drzew i paproci.

Dalej odchodzimy od rzeki i napotykamy czarny szlak, który razem z niebieskim prowadzą nas do naturalnie ufortyfikowanego wzgórza zwanego Kościółkiem lub Zamczyskiem Gołdapa 246m n.p.m. (opowiada o nim legenda o nadobnej Tanewie i rycerzu Gołdapie) (1,5 godz.). Przechodzimy po kładkach nad rozlewiskiem utworzonym przez bobry, wychodzimy na łąkę, dalej przez mostek na Rzece Tanew. Zaraz za rzeką można znaleźć miejsce gdzie Jeleń wpada do Tanwi. Szlak prowadzi pod górę po piaszczystej drodze obok pięknego zbocza ścisłego rezerwatu.

Po wyjściu na górę skręcamy w lewo na wschód szukając oznaczeń szlaku niebieskiego (nie idziemy już szlakiem czarnym, który odchodzi na zachód). Po około 2 godz. od wyjścia z Suśca usłyszymy z daleka szum wody i docieramy nareszcie do centralnego miejsca rezerwatu „Nad Tanwią”. Na zakolu Tanwi w miejscowości Rebizanty na odcinku 400 m znajduje się aż 24 wodospady. Charakteryzują się regularnym położeniem, przeważnie wzdłuż prostych linii poprzecznie do brzegu rzeki a od dźwięku spadającej wody nazywają je także „szumami”.

W rezerwacie rośnie niezwykle ciekawa szata roślinna. Stwierdzono istnienie ok. 40 zespołów roślinnych. Z rzadkich i chronionych roślin występuje tu: widłak jałowcowaty, bez koralowy i porzeczka alpejska. Żyją tu również rzadkie ptaki: bocian czarny, pliszka górska i zimorodek. Przez rezerwat przeprowadzono ścieżkę przyrodniczo-dydaktyczną oznaczoną czerwonym kolorem.

Szlak „Południowy”

Szlak „Południowy”, znaki żółte, łączna długość szlaku ok. 17 km.

Trasa szlaku:
Susiec PKP – wodospad na rzece Jeleń (1,5 m - pomnik przyrody) - Rezerwat „Nad Tanwią” (Szumy) - Rebizanty – Korkosze – Huta Szumy – Narol.

Szlak „Krawędziowy”

Szlak „Krawędziowy”, znaki czerwone, łączna długość ok. 53 km. Trasa szlaku: Susiec PKP – Oseredek – Błudek (cmentarz i pomnik poświęcony żołnierzom AK ) – Nowiny – Rezerwat „Czartowe Pole” – Pardysówka – Józefów -Górecko Kościelne – Rezerwat „Szum” – Górecko Stare – Florianka – Sochy – Zwierzyniec.

Szlak „im. Władysławy Podobińskiej”

Szlak „im. Władysławy Podobińskiej”, znaki zielone, łączna długość ok. 56 km. Trasa szlaku: Susiec PKP – Łasochy – wzniesienie Wapielnia – Szur – Krasnobród – Suchowola – Lipsko – Zamość PKP.

Szlak „Centralny”

Szlak „Centralny”, znaki niebieskie, łączna długość ok. 143 km. Trasa szlaku: Bełżec PKP – Rabinówka – Pasieki – Ulów – wzniesienie Wapielnia – pomnik w Róży – Husiny – Potok Senderki – Lasowce – Obrocz – Zwierzyniec – Kawęczynek – Szperówka – Radecznica – Gródki – Tokary – Batorz – Moczydła – Szastarka.